Magnesium in de kijker

Magnesium in de kijker !

Focus op Magnesium … een mineraal, essentieel voor het organisme en waar veel mensen tekort aan hebben.


Magnesium is essentieel …


Magnesium om beter te slapen, bij spierkrampen, bij stress, ... is dus een mineraal dat betrokken is bij verschillende processen in het lichaam, de cellen, spieren, bot, hersenen, ...


Magnesiumtekorten komen veel voor ...


Dit heeft verschillende oorzaken : de voeding bevat steeds minder Magnesium (uitputting van de gronden), gebruik van geraffineerde producten (bv witmeel), bereiding van voeding, ...


Een ander belangrijk element is de opname door ons lichaam zelf. Magnesium wordt minder goed opgenomen bij gebruik van fosfaatrijke producten zoals frisdranken, suiker en bewerkte voeding. 


Bovendien wordt Magnesium in verhoogde mate uitgescheiden bij het sporten (zweten), in stress-situaties en bij veelvuldig consumptie van alcohol.


Bepaalde medicatie hebben ook een negatieve invloed op de opname van Magnesium : maagzuurremmers, anticonceptiepil en diuretica zijn hier enkele voorbeelden van. 


Spijtig genoeg komen tekorten niet uit gewone bloedtesten omdat 99% van het Magnesium opglagen is in bot, spieren en andere weefsels.


Magnesium als voedinssupplement?


Er bestaan heel veel Magnesiumsupplementen op de markt ... Baseer uw keuze vooral op kwaliteit en informeer u over de opneembaarheid, dwz hoe goed dit door het lichaam kan geabsorbeerd worden. 


Indien men Magnesium als voedingssupplement wil gebruiken is het inderdaad belangrijk om een goed opneembare vorm te nemen. De “gecheleerde” (gebonden mineraal, voorzien van een effectieve transporteur, bv een aminozuur) zijn het beste opneembaar, bv Magnesium bisglycinaat, Magnesium tauraat, malaat, … of een andere natuurlijke organische vorm.


Afhankelijk van de chemische binding kan het accent nog gelegd worden op spierkrampen, stress, concentratie, ... 


Sporters of personen die een slechte opname hebben van Magnesium kunnen ook Magnesiumolie of Magnesiumserum gebruiken om uitwendig aan te brengen. De opname gebeurt via de huid.


Tenslotte : Vitamine D kan niet zonder Magnesium !