Vitamine D in de kijker

Vitamine D in de kijker !

Focus op Vitamine D… essentieel voor het organisme en waar veel mensen tekort aan hebben.


Vitamine D is essentieel

Onderzoek na onderzoek, in de afgelopen jaren, liet zien dat voldoende vitamine D in het lichaam niet alleen het botstelsel ondersteunt, maar minstens zo belangrijk is voor het immuunsysteem, zenuwstelsel, gebit en tanden, en bescherming biedt tegen uiteenlopende ziektes en aandoeningen.


Van griep en verkoudheid tot obesitas en van botontkalking tot hart-en vaatziekten en neerslachtigheid of vermindering van cognitieve vermogens ...


Vitamine D blijkt ook zeer belangrijk te zijn tijdens de zwangerschap voor de gezondheid van het kind.


Dankzij vitamine D wordt calcium goed opgenomen en wordt vastgelegd in de botten en tanden tijdens de groei.


Vitamine D en de zon


Strikt genomen is het geen vitamine, maar een voorloper van een hormoon dat in de lever en nieren wordt omgezet. Het lichaam zelf is verantwoordelijk voor de vorming van vitamine D in de huid, onder invloed van zonlicht (UV-B straling), ondersteunt door een gezonde voeding.


In de periode september tot mei heeft de zon in onze omgeving een te lage intensiteit voor een optimale vorming van vitamine D in de huid (leeftijfd en huidskleur hebben ook een invloed op de productie van de vitamine D).


Afhankelijk van je leefwijze kan een tekort aan vitamine D in het lichaam ontstaan.


Tekorten aan vitamine D herstellen


Om de vitamine D status te herstellen in geval van tekorten is een inname via kwalitatieve voedingsupplementen een plus.


De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) heeft vastgesteld dat langdurige dagelijkse inname van vitamine D voor iedereen veilig is.


Gezien de hoge mate van tekorten in onze regio en de belangrijke preventieve rol van vitamine D in tal van chronische en veel voorkomende aandoeningen, wordt een dagelijkse vitamine D extra inname zeker aangeraden in de periode van september tot en met mei.


Tenslotte : Vitamine D kan niet zonder Magnesium !


Let op dat je een goede vorm van vitamine D kiest ... de zogenaamde cholecalciferol of D-3 is aan te raden ... vermijd de synthetische vormen !